Monitorul fiscal european: Îmbătrânirea populației este cel mai mare risc fiscal pe termen mediu. Județul din România în care unu din patru locuitori are peste 65 de ani – hotnews, 24.02.25
- Scăderea natalităţii la nivel global pune presiune mare pe sistemele de pensii. Sistemele economice îşi au baza în populaţia activă, iar acum ne aflăm într-un punct de cotitură – ZF, 22.01.25
- Criza natalităţii împinge economia globală spre prăpastie: De ce tinerii vor moşteni povara pensionarilor şi cum putem evita prăbuşirea nivelului de trai – ZF, 19.01.25
Îmbătrânirea populației va afecta ratingurile suverane ale guvernelor – hotnews, 17.05.23
Ţările trebuie să-şi dubleze productivitatea pentru a evita scăderea abruptă a nivelului de trai – ZF, 15.01.25
România – țara cu cei mai mulți cetățeni care trăiesc în alte state ale UE. Și asta ne afectează piața muncii, spune Banca Națională în cel mai recent raport al său – hotnews, 12.12.24
Costul economic al migrației pentru România este estimat la peste 700 miliarde euro – Andrei Buruiană, e-project, 23.11.21
Populația României va ajunge în următorii 10 ani cât în deceniul de după război, în 1956, dar atunci media era cu 17 ani mai tânără / Efecte economice – hotnews, 3.08.24
Criza demografică va afecta major dinamica economiei în România – Lucian Albu, StudiiFinanciare.ro, 18.01.23
- În ce măsură factorii demografici și-au pus amprenta pe dezvoltarea economică a României în ultimii 30 de ani? – Vasile Ghetau, contributors, 26.01.23
AmCham: Vrei creștere economică mare? Ai nevoie de forță de muncă. Prea mulți din cei care sunt bine pregătiți se duc în străinătate atrași de nivelul de trai ridicat / Prea des schimbăm Legea educației – Ionuț Simion, PwC, 7.03.23
Principala criză prin care trece în prezent România este una demografică. Companiile trebuie să se reinventeze – PwC, 30.03.23
CE: Schimbările demografice şi migraţia au un impact semnificativ asupra dinamicilor pieţei forţei de muncă din România – agerpres, 26.02.20
PIB-ul potențial și depopularea României: Un roman din opt – domiciliat în țară dar cu rezidența în străinătate – cdg, 29.10.20
- Nu îmbătrânirea populației a determinat în cea mai mare parte depopularea țării ci condițiile economice. Respectiv lipsa locurilor de muncă și remunerarea scăzută, care trimite sub limita de sărăcie salariații cu câștiguri mici.
- Ne confruntăm, astfel, cu un cerc vicios: populația scade pentru că economia nu performează suficient (chiar și dacă o face, remunerarea salariaților este printre cele mai scăzute din UE ca pondere în PIB) iar economia nu performează pentru că populația scade. Dacă facem presupunerea rezonabilă că marea majoritate a celor care au plecat din țară dar mai au domiciliul aici lucrează, rezultă că undeva la o treime din forța de muncă a României se află în străinătate.
- (re)atragerea de forță de muncă începe să devină cel puțin la fel de importantă pentru creșterea PIB-ului potențial și revenirea din criza provocată de pandemie ca și investițiile străine sau fondurile europene. Cu care, parcă ar fi mai simplu și mai logic să lucreze românii reveniți din străinătate la salarii ceva mai mici dar și la prețuri mai mici față de cele occidentale, decât să aducem din import forță de muncă mai puțin pretențioasă, dar mult mai greu de integrat social.
Cât de dramatică e depopularea economiei românești – cdg, 19.12.19
- 3 din 10 români apți de muncă lucrează în străinătate: în economiile altora, cu taxe pentru țările altora. În urma lor a rămas o țară depopulată, cu copii puțini și populație tot mai îmbătrânită. E, de fapt, cea mai mare dramă a României postcomuniste.
Romania in 2030 and 2050: What demographics tells us? – Ștefan Popescu, 21.06.2016
- The question is “Can the future be saved?” The answer can be only a positive one. The future can still be saved, on condition of long term action. But is long term action even possible in a captive state, such as Romania is today? History showed that a human community cannot deal with the future as long as it does not deal with its present problems: forcing the false elites out of the system, introducing meritocracy, bringing corruption under control, depoliticizing public administration and simplifying administration. It is a question of state capture and societal capacity to change this situation.